William Morris (1834-1896) was een succesvolle beoefenaar van de Arts and Crafts-beweging. Morris specialiseerde zich in de eeuwenoude techniek van 'woodblock printing', een techniek voor het printen van patronen dat vooral werd gebruikt in China. Iedere print wordt gemaakt door gebruik van een houtblok dat een bepaald patroon op het papier achterlaat. En dat zie je op de kaften van deze collectie.
De fraaie details van lente- en zomerbloemen die hier zijn gebruikt zijn afkomstig van een 18e-eeuws Japans papieren scherm van kunstenaar Watanabe Shikô (1683–1755), die schilderde in de Rinpa-stijl (en naar verluidt een rônin was).
Rinpa is een toonaangevende historische school voor Japanse schilderkunst, gevestigd in 17e-eeuws Kyoto, waar de kunstenaars bekend stonden om hun werk, met name kamerschermen, ventilatoren, hangende rollen en kimonotextiel. Het ontwerp toont een gedeelte van een scherm met verschillende typen van bloemen waarvan vaak wordt aangenomen dat ze de oude Japanse taal volgen. Bloemen werden voornamelijke gebruikt om emoties over te brengen en te communiceren met de kijken zonder zonder woorden te gebruiken. En dat zie je terug in dit ontwerp.
De fraaie details van lente- en zomerbloemen die hier zijn gebruikt zijn afkomstig van een 18e-eeuws Japans papieren scherm van kunstenaar Watanabe Shikô (1683–1755), die schilderde in de Rinpa-stijl (en naar verluidt een rônin was).
Rinpa is een toonaangevende historische school voor Japanse schilderkunst, gevestigd in 17e-eeuws Kyoto, waar de kunstenaars bekend stonden om hun werk, met name kamerschermen, ventilatoren, hangende rollen en kimonotextiel. Het ontwerp toont een gedeelte van een scherm met verschillende typen van bloemen waarvan vaak wordt aangenomen dat ze de oude Japanse taal volgen. Bloemen werden voornamelijke gebruikt om emoties over te brengen en te communiceren met de kijken zonder zonder woorden te gebruiken. En dat zie je terug in dit ontwerp.
De fraaie details van lente- en zomerbloemen die hier zijn gebruikt zijn afkomstig van een 18e-eeuws Japans papieren scherm van kunstenaar Watanabe Shikô (1683–1755), die schilderde in de Rinpa-stijl (en naar verluidt een rônin was).
Rinpa is een toonaangevende historische school voor Japanse schilderkunst, gevestigd in 17e-eeuws Kyoto, waar de kunstenaars bekend stonden om hun werk, met name kamerschermen, ventilatoren, hangende rollen en kimonotextiel. Het ontwerp toont een gedeelte van een scherm met verschillende typen van bloemen waarvan vaak wordt aangenomen dat ze de oude Japanse taal volgen. Bloemen werden voornamelijke gebruikt om emoties over te brengen en te communiceren met de kijken zonder zonder woorden te gebruiken. En dat zie je terug in dit ontwerp.
De fraaie details van lente- en zomerbloemen die hier zijn gebruikt zijn afkomstig van een 18e-eeuws Japans papieren scherm van kunstenaar Watanabe Shikô (1683–1755), die schilderde in de Rinpa-stijl (en naar verluidt een rônin was).
Rinpa is een toonaangevende historische school voor Japanse schilderkunst, gevestigd in 17e-eeuws Kyoto, waar de kunstenaars bekend stonden om hun werk, met name kamerschermen, ventilatoren, hangende rollen en kimonotextiel. Het ontwerp toont een gedeelte van een scherm met verschillende typen van bloemen waarvan vaak wordt aangenomen dat ze de oude Japanse taal volgen. Bloemen werden voornamelijke gebruikt om emoties over te brengen en te communiceren met de kijken zonder zonder woorden te gebruiken. En dat zie je terug in dit ontwerp.
De fraaie details van lente- en zomerbloemen die hier zijn gebruikt zijn afkomstig van een 18e-eeuws Japans papieren scherm van kunstenaar Watanabe Shikô (1683–1755), die schilderde in de Rinpa-stijl (en naar verluidt een rônin was).
Rinpa is een toonaangevende historische school voor Japanse schilderkunst, gevestigd in 17e-eeuws Kyoto, waar de kunstenaars bekend stonden om hun werk, met name kamerschermen, ventilatoren, hangende rollen en kimonotextiel. Het ontwerp toont een gedeelte van een scherm met verschillende typen van bloemen waarvan vaak wordt aangenomen dat ze de oude Japanse taal volgen. Bloemen werden voornamelijke gebruikt om emoties over te brengen en te communiceren met de kijken zonder zonder woorden te gebruiken. En dat zie je terug in dit ontwerp.
Dit is een reproductie van een exclusieve boekband van geitenleer uit Amsterdam die in 1835 door Friedrich W.J.C. Kolb is vervaardigd. De band was oorspronkelijk ontworpen om een Latijnse tekst te tonen over de fysiologie van planten door de bekende Nederlandse botanicus Willem Hendrik de Vriese (1806-1862). De Vriese was lid van de Koninklijk Nederlands Instituut van Wetenschappen, Letteren en Schone Kunsten en, in zijn studies noemden hij vele soorten planten in de Asterales-orde (Asteriden).
Nederlandse kunstenaars waren ware pioniers op het gebied van wetenschap en kunst in de vorm van stilleven. Deze belangrijke boekband is ook te vinden in de Koninklijke Bibliotheek. Voor dit design werken we ook samen met de Koninklijke Bibliotheek.
Dit is een reproductie van een exclusieve boekband van geitenleer uit Amsterdam die in 1835 door Friedrich W.J.C. Kolb is vervaardigd. De band was oorspronkelijk ontworpen om een Latijnse tekst te tonen over de fysiologie van planten door de bekende Nederlandse botanicus Willem Hendrik de Vriese (1806-1862). De Vriese was lid van de Koninklijk Nederlands Instituut van Wetenschappen, Letteren en Schone Kunsten en, in zijn studies noemden hij vele soorten planten in de Asterales-orde (Asteriden).
Nederlandse kunstenaars waren ware pioniers op het gebied van wetenschap en kunst in de vorm van stilleven. Deze belangrijke boekband is ook te vinden in de Koninklijke Bibliotheek. Voor dit design werken we ook samen met de Koninklijke Bibliotheek.
Dit is een reproductie van een exclusieve boekband van geitenleer uit Amsterdam die in 1835 door Friedrich W.J.C. Kolb is vervaardigd. De band was oorspronkelijk ontworpen om een Latijnse tekst te tonen over de fysiologie van planten door de bekende Nederlandse botanicus Willem Hendrik de Vriese (1806-1862). De Vriese was lid van de Koninklijk Nederlands Instituut van Wetenschappen, Letteren en Schone Kunsten en, in zijn studies noemden hij vele soorten planten in de Asterales-orde (Asteriden).
Nederlandse kunstenaars waren ware pioniers op het gebied van wetenschap en kunst in de vorm van stilleven. Deze belangrijke boekband is ook te vinden in de Koninklijke Bibliotheek. Voor dit design werken we ook samen met de Koninklijke Bibliotheek.
Dit is een reproductie van een exclusieve boekband van geitenleer uit Amsterdam die in 1835 door Friedrich W.J.C. Kolb is vervaardigd. De band was oorspronkelijk ontworpen om een Latijnse tekst te tonen over de fysiologie van planten door de bekende Nederlandse botanicus Willem Hendrik de Vriese (1806-1862). De Vriese was lid van de Koninklijk Nederlands Instituut van Wetenschappen, Letteren en Schone Kunsten en, in zijn studies noemden hij vele soorten planten in de Asterales-orde (Asteriden).
Nederlandse kunstenaars waren ware pioniers op het gebied van wetenschap en kunst in de vorm van stilleven. Deze belangrijke boekband is ook te vinden in de Koninklijke Bibliotheek. Voor dit design werken we ook samen met de Koninklijke Bibliotheek.
In de 15e eeuw vond Johannes Gutenberg het drukken uit van het beweegbare type, waardoor zijn geïllustreerde 42-regelige Gutenberg-bijbel kon worden gemaakt. Ons hoesontwerp van Parabole reproduceert een verlichte pagina van Gisela Maschmann, wiens schilderij is gemodelleerd naar "The Judgement of Solomon" in het meesterwerk van Gutenberg.
Tijdens de Tang-dynastie (618-907) stichtte keizer Taizong een operaschool genaamd Liyuan (Perentuin). De Chinese opera bereikte zijn hoogtepunt onder het Qing-hof (1644-1911) en gaf geboorte aan wat bekend staat als Peking Opera. Hier gereproduceerd is een stuk prachtig geborduurde operarok uit die tijd.
Azulejos (wat ‘kleine gepolijste steen’ betekent) zijn beschilderde, geglazuurde keramiek tegels die dateren uit het 13e-eeuwse Portugal, waar ze werden gebruikt binnen gebouwen tijdens de gotische periode. Vandaag zien we deze decoratieve tegels in een breed scala aan gebouwen, van kloosters, paleizen en restaurants tot bars, treinstations en woningen. Het ontwerp op de tegels houdt vaak verband met de unieke geschiedenis van het gebouw, en de afzonderlijke stukken vormen vaak een uitgebreid mozaïek.
Er zijn talloze prachtige voorbeelden van deze prachtige tegels door heel Portugal. Het hier getoonde ontwerp is ontleend aan de traditionele tegels die vele gevels sieren van verschillende oude huizen in Porto. Versierd tot in detail, deze tegels dienen niet alleen als decoratie, maar vertegenwoordigen een belangrijk onderdeel van de Portugese cultuur en traditie. Binnenin worden verhalen van hun land en zijn verleden bewaard.
Rembrandt is ongetwijfeld één van 's werelds grootste schilders. De Nederlandse kunstenaar Rembrandt van Rijn (1606-1669) was behalve schilder en tekenaar ook een volleerd etser. Rembrandt vervaardigde in totaal ongeveer driehonderd schilderijen, driehonderd etsen en tweeduizend tekeningen. Het Nederlandse landschap was een grote inspiratie bron voor de kunstenaar en The Windmill, voltooid in 1641, geeft dit fantastisch weer en is gebruikt als kaft van dit boek. De gedetailleerde perfectie, variërende texturen en diepten van de gebouwen onthullen de kwaliteiten en vakmanschap van deze unieke kunstenaar. The Windmill heeft Paperblanks al eens uitgebracht in de herfst van 2006, maar ter ere van Rembrandt 350ste verjaardag van zijn sterfdag is deze opnieuw gelanceerd.
Rembrandt is ongetwijfeld één van 's werelds grootste schilders. De Nederlandse kunstenaar Rembrandt van Rijn (1606-1669) was behalve schilder en tekenaar ook een volleerd etser. Rembrandt vervaardigde in totaal ongeveer driehonderd schilderijen, driehonderd etsen en tweeduizend tekeningen. Het Nederlandse landschap was een grote inspiratie bron voor de kunstenaar en The Windmill, voltooid in 1641, geeft dit fantastisch weer en is gebruikt als kaft van dit boek. De gedetailleerde perfectie, variërende texturen en diepten van de gebouwen onthullen de kwaliteiten en vakmanschap van deze unieke kunstenaar. The Windmill heeft Paperblanks al eens uitgebracht in de herfst van 2006, maar ter ere van Rembrandt 350ste verjaardag van zijn sterfdag is deze opnieuw gelanceerd.
Rembrandt is ongetwijfeld één van 's werelds grootste schilders. De Nederlandse kunstenaar Rembrandt van Rijn (1606-1669) was behalve schilder en tekenaar ook een volleerd etser. Rembrandt vervaardigde in totaal ongeveer driehonderd schilderijen, driehonderd etsen en tweeduizend tekeningen. Het Nederlandse landschap was een grote inspiratie bron voor de kunstenaar en The Windmill, voltooid in 1641, geeft dit fantastisch weer en is gebruikt als kaft van dit boek. De gedetailleerde perfectie, variërende texturen en diepten van de gebouwen onthullen de kwaliteiten en vakmanschap van deze unieke kunstenaar. The Windmill heeft Paperblanks al eens uitgebracht in de herfst van 2006, maar ter ere van Rembrandt 350ste verjaardag van zijn sterfdag is deze opnieuw gelanceerd.
De "Queens' Binder" was een naam die door G.D. Hobson werd gegeven aan een kleine groep Engelse boekbinders tijdens de "Gouden Eeuw van de Engelse boekbinderij". Ze stonden erom bekend pointillé-contouren, de gestippelde omtrek te vertonen in plaats van florale voluten, krulversieringen, die in die tijd op veel grotere schaal werden gebruikt. De kaften van deze Paperblanks boeken zijn een kopie van het in 1675 ontworpen design, door de Queens' Binder.
Één van de eerste designs bij de lancering van de Paperblanks collectie in de vorige eeuw waren van Sandy Cockerell. Sandy was uniek in zijn soort door de unieke stijl van 'marmering' van het papier. Hij was niet alleen een kunstenaar, maar ook wetenschapper en ingenieur. Hij was ook een van de eersten die zag hoe hij bestaande apparatuur zo kon verbeteren dat het massaproductie mogelijk maakte. Voor zijn bijdragen aan de papierkunst werd Sandy Cockerell onderscheiden een OBE en een eredoctoraat van Cambridge.
Één van de eerste designs bij de lancering van de Paperblanks collectie in de vorige eeuw waren van Sandy Cockerell. Sandy was uniek in zijn soort door de unieke stijl van 'marmering' van het papier. Hij was niet alleen een kunstenaar, maar ook wetenschapper en ingenieur. Hij was ook een van de eersten die zag hoe hij bestaande apparatuur zo kon verbeteren dat het massaproductie mogelijk maakte. Voor zijn bijdragen aan de papierkunst werd Sandy Cockerell onderscheiden een OBE en een eredoctoraat van Cambridge.
Van de vele juweeltjes van het oude islam, was het decoratieve boekbinden er een van. Symmetrie en verfijning waren kenmerkend voor deze bindingen, die in stijl varieerden gedurende de eeuwen, van het gewoon bewerkte geometrische patronen van de 14e eeuw tot de complexe composities van de 16e eeuw. In verband met de Islamitische Gouden Eeuw, is de Perzische Safavid-stijl ontworpen wat een hoogtepunt in de kunst van het boek betekende. Deze bindingen zijn voorzien van centrale ontwerpen van medaillons, kwadranten, plant- en dier motieven.
Van de vele juweeltjes van het oude islam, was het decoratieve boekbinden er een van. Symmetrie en verfijning waren kenmerkend voor deze bindingen, die in stijl varieerden gedurende de eeuwen, van het gewoon bewerkte geometrische patronen van de 14e eeuw tot de complexe composities van de 16e eeuw. In verband met de Islamitische Gouden Eeuw, is de Perzische Safavid-stijl ontworpen wat een hoogtepunt in de kunst van het boek betekende. Deze bindingen zijn voorzien van centrale ontwerpen van medaillons, kwadranten, plant- en dier motieven.
Van de vele juweeltjes van het oude islam, was het decoratieve boekbinden er een van. Symmetrie en verfijning waren kenmerkend voor deze bindingen, die in stijl varieerden gedurende de eeuwen, van het gewoon bewerkte geometrische patronen van de 14e eeuw tot de complexe composities van de 16e eeuw. In verband met de Islamitische Gouden Eeuw, is de Perzische Safavid-stijl ontworpen wat een hoogtepunt in de kunst van het boek betekende. Deze bindingen zijn voorzien van centrale ontwerpen van medaillons, kwadranten, plant- en dier motieven.
Bovenop de koraalduivel rijdt de vorstelijke koningin van de zee in dit kunstwerk van kunstenaar James C. Christensen (1942-2017). De Paperblanks Sea Fantasies laat zien waarom Christensen's kunst, geïnspireerd door mythe, legende en fantasie, zijn fans zo verblindde. Hij stond niet alleen bekend om zijn pure verbeeldingskracht, maar ook om zijn omhelzing van nieuwsgierigheid en dapperheid.
Mila Marquis vrolijke, etherische beelden zijn een gelukzalige boost voor iedere geest. Haar kunst combineert sprankelende emotie en onbeschaamd zoete afbeeldingen van feeën, welpen en bloemen die zelfs de zwaarste geesten weten te vleien. Er is grote vreugde te vinden in de kleinste details van haar creatie. Op de vraag of haar werk een weerspiegeling is van haar persoonlijkheid, antwoordt Mila dat ze ervan houdt als haar kunst haar terug brengt naar haar "zoetste dromen." Ze is vooral blij als illustraties hoe klein dan ook, een andere blik kunnen bieden op het bestaan.
De mooie patronen op de Terrene zijn terug te vinden op de traditionele tapijten van het Moldavische volk. De vroegst bekende Moldavische tapijten dateren uit het einde van de 18e eeuw, hoewel archeologische vondsten suggereren dat de ambachtelijke traditie teruggaat tot de 14e- en 15e-eeuwse weverijen van het Moldavische platteland.
Door de eeuwen heen zijn deze prachtige, handgemaakte tapijten doorgegeven van generatie op generatie, waardoor deze artistieke traditie in leven blijft, zelfs met de komst van moderne technologie. Dit specifieke ontwerp is afkomstig van de hedendaagse tapijtfabrikant, Floare Carpet, die hun tapijten nog op de traditionele manier maakt.
De mooie patronen op de Terrene zijn terug te vinden op de traditionele tapijten van het Moldavische volk. De vroegst bekende Moldavische tapijten dateren uit het einde van de 18e eeuw, hoewel archeologische vondsten suggereren dat de ambachtelijke traditie teruggaat tot de 14e- en 15e-eeuwse weverijen van het Moldavische platteland.
Door de eeuwen heen zijn deze prachtige, handgemaakte tapijten doorgegeven van generatie op generatie, waardoor deze artistieke traditie in leven blijft, zelfs met de komst van moderne technologie. Dit specifieke ontwerp is afkomstig van de hedendaagse tapijtfabrikant, Floare Carpet, die hun tapijten nog op de traditionele manier maakt.
De mooie patronen op de Terrene zijn terug te vinden op de traditionele tapijten van het Moldavische volk. De vroegst bekende Moldavische tapijten dateren uit het einde van de 18e eeuw, hoewel archeologische vondsten suggereren dat de ambachtelijke traditie teruggaat tot de 14e- en 15e-eeuwse weverijen van het Moldavische platteland.
Door de eeuwen heen zijn deze prachtige, handgemaakte tapijten doorgegeven van generatie op generatie, waardoor deze artistieke traditie in leven blijft, zelfs met de komst van moderne technologie. Dit specifieke ontwerp is afkomstig van de hedendaagse tapijtfabrikant, Floare Carpet, die hun tapijten nog op de traditionele manier maakt.
De mooie patronen op de Terrene zijn terug te vinden op de traditionele tapijten van het Moldavische volk. De vroegst bekende Moldavische tapijten dateren uit het einde van de 18e eeuw, hoewel archeologische vondsten suggereren dat de ambachtelijke traditie teruggaat tot de 14e- en 15e-eeuwse weverijen van het Moldavische platteland.
Door de eeuwen heen zijn deze prachtige, handgemaakte tapijten doorgegeven van generatie op generatie, waardoor deze artistieke traditie in leven blijft, zelfs met de komst van moderne technologie. Dit specifieke ontwerp is afkomstig van de hedendaagse tapijtfabrikant, Floare Carpet, die hun tapijten nog op de traditionele manier maakt.
Het Chanin-gebouw in New York City werd eind jaren twintig gebouwd door Irwin S. Chanin. De lobby, die een aantal van de mooiste art-decostijlen van de stad vertegenwoordigde, was gestileerd rond een 'City of Opportunity'-concept. Met een geometrisch ontwerp dat de menselijke gedachte en emotie symboliseert, wordt hier een bronzen ventilatorrooster uit het gebouw gereproduceerd.
Het Chanin-gebouw in New York City werd eind jaren twintig gebouwd door Irwin S. Chanin. De lobby, die een aantal van de mooiste art-decostijlen van de stad vertegenwoordigde, was gestileerd rond een 'City of Opportunity'-concept. Met een geometrisch ontwerp dat de menselijke gedachte en emotie symboliseert, wordt hier een bronzen ventilatorrooster uit het gebouw gereproduceerd.